Podporili sme Salón Elektromobilov 2021

Máme za sebou 2. vlnu pandémie a užívame si uvoľnené opatrenia. Jedným zo skvelých automobilových podujatí v Bratislave bol tzv. sviatok elektromobilov alebo v originál názve Salón Elektromobilov 2021. Jedná sa o pravidelnú udalosť, kedy automobilové značky predstavia svoje elektrifikované modely, ktoré bežní ľudia poznajú alebo sa pochvália novinkami, ktoré neraz vyrazia dych. Spoločnosť ČSOB Leasing sa tento rok stala jediným partnerom podujatia zastrešujúcim oblasť financovania, čím urobila ďalší dôležitý krok v podpore elektromobility. Nie je to však cieľom iba ČSOB Leasingu, ale celej KBC group, do ktorej patrí.

Otvorením víkendového podujatia sa stala panelová diskusia s účasťou štátneho tajomníka MHSR Jána Oravca a generálneho riaditeľa sekcie konkurencieschopnosti Tomáša Kakulu. Z úvodných slov vyplynulo, že MHSR má veľký cieľ podporiť elektromobilitu a v súčasnosti hľadajú zdroje na dotácie pri obstaraní elektromobilu. My v ČSOB Leasingu sme vďační za doterajšiu podporu a prístup ako aj za možnosť dialógu k tejto téme. Povzbudivým dôkazom je 50 mil. EUR na infraštruktúru, ktoré sú súčasťou plánu obnovy. Je to dobrý štart, ale všetci dobre vieme, že vybudovanie infraštruktúry nie je víťazstvom. Potrebujeme zvýšiť predaj a preto sú dotácie nevyhnutnosťou.

Ďalším bodom programu bola diskusia zástupcov značiek spolu s generálnym riaditeľom ČSOB Leasing Richardom Daubnerom. Témou bola napr. už mnohokrát obohrávaná pandémia a jej vplyv na vývoj či výrobu vozidiel. Pre KIA Slovensko to bolo náročné obdobie aj z dôvodu, že  aktuálne automobilový trh čelí nedostatku súčiastok a materiálov v celom svete a či už importéri alebo predajcovia majú nedostatok vozidiel na sklade. K rovnakému scenáru sa prikláňajú aj ďalšie značky. Rozdielovým je Hyundai, ktorý si pred pandémiou doplnil skladové zásoby a aktuálne disponuje dostatočným skladovým množstvom najžiadanejších modelov.
Mnohí zdieľajú názor, že počas a po pandémii sa zmenili návyky zákazníkov. Mnohí prechádzajú z drahších na lacnejšie modely, ale pravdou je, že ostávajú aj tí, ktorí radi siahnu hlbšie do vrecka.
Z pohľadu financovania Richard Daubner povedal, že minulý rok prepadol v predaji vozidiel a dokonca viac u fyzických osôb ako u právnických. ,,Teší nás, že trh ožíva a jednotlivé značky viac predávajú. Pravdou je, že kto má sklad, ten vyhráva.,,

Ďalšou témou diskusie bola dodacia lehota elektrických vozidiel na objednávku. Viacerí predstavitelia značiek sa zhodujú, že v prípade bežných modelov nie sú aktuálne razantné výkyvy v dodávke vozidiel. Nikto však nevie predpokladať, ako sa dodacia lehota zmení pokiaľ bude pretrvávať problém s dodaním súčiastok.
Zaujímavý pohľad na túto problematiku predstavil zo strany financovania Richard Daubner. Z jeho slov vychádza, že najväčším problémom je fakt, že ich cena je príliš vysoká. Uviedol veľavravný príklad: priemerný Slovák zarobí cca 1.000€/mesačne a dotácia štátu na elektrické vozidlo je 0€. Ako si teda bežný Slovák môže dovoliť elektrické vozidlo pokiaľ jeho cena začína niekde na 35 – 40.000€? Pri tom priemerný Nemec zarobí cca 4.000€/mesačne, od štátu dostane dotáciu 8.500€ a ešte z regiónu kde býva dostane 1.500€, čiže spolu 10.000€ na kúpu nového elektromobilu. Pre príklad Richard Daubner ešte spomenul, že 23-24% trhu tvoria ekologické vozidlá, ale z toho iba 1% tvoria priamo elektromobily. Čo z toho vyplýva? Bez štátnej dotácie bude predaj elektromobilov rásť veľmi ťažko.

V závere diskusie sa predstavitelia značiek spolu s Richardom Daubnerom zhodli, že elektromobily musia byť konkurencie schopné, aby sa ich predaj zvýšil. Cenový rozdiel by nemal byť tak markantný pri rovnakých modeloch s rozdielnym pohonom. To však nie je možné realizovať bez podpory štátu. Avšak všetko nie je iba o predajnej cene, problémom je aj infraštruktúra, ktorá je tiež jedným z faktorov rozhodovania o kúpe elektromobilu. Nie je tajomstvom, že najlepším marketingom je vidieť tieto vozidlá na cestách a na susedovom parkovisku.